Hvad kan stop motion og i hvilke sammenhænge kan det bruges?

Stop motion er en filmteknik, hvor man tager et stillbillede, flytter figuren eller objektet, tager et billede mere og så fremdeles.

Når man så afspiller billederne, ser det ud som om figurerne/objekterne bevæger sig af sig selv og det er MAGISK. Det synes de fleste børn såvel som voksne, og jeg oplever, at deltagerne på mine workshops begejstres og inspireres til at se mulighederne i teknikken.

Det er enkelt. Det er nemt, og så er der uanede muligheder for at arbejde videre med mediet. Når det er sagt, så er processen med at lave animationsfilm faktisk meget kompleks, men det opdager deltagerne aldrig, fordi det samtidigt er så sjovt, appellerende og frisættende at være en
del af.

Stop motion er en holdsport
Derfor er alle hold-deltagere vigtige og en klar rollefordeling giver det bedste resultat- både under processen og i selve resultatet. F.eks er det vigtigt at beslutte, hvem der er instruktør og har det endelige ord, hvis der kommer tvivl om beslutningerne.

Arbejdsgangene under en workshop
Fælles oplæg:

  • Præsentation af dagens opgave + workshopafholderen.
  • 2 minutter inde i workshoppen har alle en modellervoksklump i hånden, som vi former til en dukke under kyndig vejledning af undertegnede.
  • Lav en story board på 6 billeder over den historie I vil fortælle. Jeg kommer med en rammefortælling.
  • Tegn - eller skriv eller tegn OG skriv.

Gruppearbejde med vejledning
Her bliver det svært. Hvad skal vores historie handle om og hvordan fortæller vi vores historie bedst?

Fælles oplæg:

  • Gennemgang af opstilling af scene og hvilke hensyn, man skal tage for at få en god film ud af det.

Herefter gruppearbejde:

Byggeprocessen:

  • Tag en ordentlig bid af materialebordet, som er et overflødighedshorn af stof, garn, tråd, papir, farvet karton, plastikdimser, pap, træ, metal, broderi (man må klippe i mindre stykker), bøger (man må klippe i og lave collage ud af) + diverse (jeg medbringer alle materialer).
  • Vælg med øjne og hænder, hvad der skal med i jeres film. Hvad egner sig til jeres visualisering af f.eks. ligestilling, religion, historie, dansk ….. Her kommer de gode diskussioner.
  • Valg og fravalg. Også her kommer rollefordelingen i spil. Hvem laver baggrunde, kulisser og rekvisitter. Hvem arbejder videre med dukkerne?

Fælles oplæg:

Gennemgang af selve dét at animere. Demonstration af, hvordan man animerer. Hvad skal man huske og hvorfor.

Herefter:

  • Gruppearbejde med animation af gruppernes film.
  • Fælles oplæg om lyd/musik og stemmearbejde,som lægges på filmene.
  • Fælles oplæg med visning de færdige film for hele klassen.

Tak for i dag og pænt farvel.

..............................................................................

Hvad kan stop motion?
Som det kan ses af arbejdsprocessen er der en rolle til alle. At lave stop motion er en demokratisk proces, hvor alle tæller og hvor der stemmes om hvem, der
tager de endelige beslutninger for at få det bedste resultat.

Mediet kan visualisere komplekse emner og forenkle dem, så modtageren har lettere ved at tage imod budskabet.

Stop motion er et visuelt og intuitivt sprog, som appellerer til de fleste og som meget ofte får de elever, som ikke sædvanligvis er de mest aktive/dygtige i timerne til at stråle og være stolte af deres arbejde og ikke mindst have fået nye kompetencer til at udtrykke sig i fremover. De får her muligheden for at vise deres personlige udtryk og de får sågar et ekstra gear i form af sprog, de måske ikke før er blevet introduceret for.

Det fælles tredje
Når vi laver stopmotion, flytter vi hjernen ned i hænderne og opmærksomheden væk fra os selv. Det er ikke eleven selv, som skal stå på scenen. Det er dukkerne/objekterne og derved bliver altflyttet ud i armslængde og meget nemmere at håndtere. Dukkerne kan sige og gøre ting, som eleven ikke selv kan/vil og få budskaber ud, som ellers kan være for tæt på én selv.

Under arbejdet med stop motion får eleven nye kompetencer indenfor det at arbejde med:

  • Storytelling
  • Filmiske greb
  • Kreativitet
  • Forståelse for rummelighed og det tredimensionelle.
  • Det visuelle udtryk
  • Det digitale gennem stop motion appen
  • Det lydmæssige med f.eks indtaling af stemmer og dét at finde den rigtige stemningsmusik.

Tidsperspektivet - hvad kan vi nå?

Holdarbejdet:

  • Hvad kan jeg bidrage med/hvad vil jeg og hvordan er vi som hold.
  • Valg og fravalg … og begrundelser for hvorfor.

Jeg glæder mig til at arbejde videre med jer og dykke mere ned i læringsmålene sammen med de relevante lærere.

Med forårshilsner

Tina Klemmensen
https://www.tina-klemmensen.dk/
https://www.instagram.com/tinaklemmensen/
https://www.facebook.com/tina-klemmensendk-495526920508032
https://www.linkedin.com/in/tinaklemmensen/