Bæredygtighed som en naturlig del af undervisningen
En af aftenskolernes fornemmeste opgaver er at gøre mennesker i stand til at være aktive deltagere i samfundet. I dag er bæredygtighed en central del af den opgave. Derfor har oplysningsforbundene i Danmark arbejdet sammen om at undersøge, hvordan undervisere på tværs af fag kan arbejde med bæredygtighed.
"Bæredygtighed er ikke en krig. Men det er en proces, der kalder på trojanske mus, som stille og ubemærket kan snige sig ind ad revner og sprækker og på den måde blive en naturlig del af den måde, vi laver undervisning og aktiviteter på – blandt andet i aftenskolen," står der i handlekataloget.
Netop dette er udgangspunktet for handlekataloget: at komme med konkrete eksempler på, hvordan bæredygtighed kan blive en del af undervisningen uden at være et ekstra fag.
"Som voksenunderviser kan du gøre bæredygtighed til en naturlig del af din undervisning ved stille og roligt at inddrage det i din praksis og i samtalerne med deltagerne. Hjælp gerne med at vise, hvordan små, daglige handlinger kan gøre en stor forskel ved at inddrage praktiske eksempler på bæredygtige valg, som deltagerne kan relatere til. Det kan være alt fra at vælge lokale og sæsonbetonede råvarer til at cykle til købmanden eller genbruge og upcycle tøj eller møbler, man ikke længere bruger," står der i handlekataloget.
Hvad er bæredygtighed?
I handlekataloget er bæredygtighed defineret som at træffe valg, der tager hensyn til både miljø, økonomi og socialt ansvar – med tanke på både nutid og fremtid. Her beskrives det vigtige dilemma, at det kan være svært at vurdere, hvad der egentlig er bæredygtigt. Netop den tvivl er noget, undervisere i aftenskolerne skal turde tale om – især hvor svært det kan være at gøre det rigtige.
Viden og troværdige kilder er afgørende
Handlekataloget understreger også, hvor vigtigt det er, at undervisere sikrer, at de informationer, de deler, er baseret på solid viden og evidens. Det kan man gøre ved at anvende anerkendte kilder og forskning fra troværdige organisationer som FN, EU og nationale sundheds- og miljømyndigheder.
Eksempler på konkrete handlinger i undervisningen
Sprogundervisning
- Brug casestudier om bæredygtighed
- Print kun, når det er nødvendigt
IT
- Gør energioptimering til et læringsmål
- Genbrug udstyr, hvor det er muligt
Madlavning
- Brug sæsonbetonede og lokale råvarer
- Undervis i at mindske madspild
- Introducer plantebaserede alternativer
Handlekataloget giver også konkrete eksempler på, hvordan administration og bestyrelse kan arbejde mere bæredygtigt.
Du kan læse mere i kataloget.