Markedsføring
Bæredygtighed kan være en måde at tiltrække nye målgrupper til jeres aktiviteter. Bæredygtighed kan også betyde nye aktiviteter. Det er derfor oplagt at overveje, hvordan de skal markedsføres. Start med at overveje, hvem målgruppen er. Når I har styr på dem, kan I finde ud af, hvilke medier de bruger. Læser de lokalavisen, er det oplagt at lave en pressemeddelelse til de lokale medier. Nye tiltag i lokalområdet er nemlig gode historier.
Måske skal I have gang i Facebook eller Instagram med et godt opslag, en annonce eller et boost. Men oftest skal I kombinere flere medier for at nå ud med budskabet.
Husk, at bæredygtighed er noget, der optager andre lokale foreninger. Det kalder på samarbejder med fx landboforeningen, naturfredningsforeningen, biavlere, gartnerier, vognmandsfirmaer, keramikere og fjernvarmeselskaber. Sammen kan I sprede budskabet om aktiviteterne.
Kornets Hus
En kold novemberaften samlede LOF Nord 30 deltagere i Kornets Hus til god mad, fortællinger om bæredygtighed og lokalt engagement. LOF Nord kontaktede Kornets Hus, da det smukke hus med udstilling, fine kursuslokaler samt et gastrokøkken var velegnet til et opstartsarrangement med fokus på bæredygtighed i hverdagen.
I samarbejde blev et program sammensat, og markedsføring kunne begynde med en flyer, der blev udsendt til aftenskolens deltagere og via samarbejdspartnere. Facebookopslag, hvor alle de deltagende parter hjalp med deling, gav fin respons. Arrangementet var en succes, som gav inspiration til deltagerne og nye kontakter til LOF om flere tiltag med bæredygtighed som tema.
”Et godt eksempel på, at finder man et spændende sted og nogle gode samarbejdspartnere, så er det muligt for LOF at sætte mere fokus på bæredygtighed”, siger Jan Vestergaard, skoleleder LOF Nord.
Debatskabende klimateater
Afdelingsfællesskabet på Fyn bidrog med debatskabende klimateater på Klimafolkemødet 2022 i Middelfart. Mødet sætter fokus på, hvordan vi sammen kan skabe klimahandling. Afdelingsfællesskabet på Fyn var med til at sprede budskabet og bidrage til dagsordenen med debatskabende klimateater fra Klimakysset.