Billede: Odense Stadsarkiv
  • Erich Karsholt
    Foredragsholder - Slaglosia

    Erich Karsholt (f. 1960) er cand.merc. i afsætningsøkonomi og adm. direktør for reklamebureauet TBWA Connected A/S. Erich har i sin fritid bl.a. skrevet bøgerne Mercedes-Benz i Danmark (2010), Mammen & Drescher (2016) og - sammen med Henrik Stenholt - Renault i Danmark. (2014). I 2014 fik Erich Dansk Veteranbil Klubs pris ’Årets Emil’ for sin indsats med formidling af dansk motorhistorie. Bogen Dansk Bilproduktion modtog i 2021 den internationale Cougnot-pris for bedste ikke-engelsksprogede bilbog.

”Bil- og samle-fabrikker i det 20. århundrede” ved Erich Karsholt

Kom med til endnu et spændende historisk foredrag i samarbejde med Slaglosia

Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Det kommer Erich Karsholt - der har skrevet bogen "Dansk bilproduktion" - til Slagelse og fortæller om.

I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse, at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt.
Især samlefabrikker etableret af Ford Motor Company og General Motors (1924) fik stor betydning, bl.a. ved at vise dansk industri, hvorledes amerikansk organisering og produktivitet fungerede. Efterfølgende blev flere samlefabrikker etableret, således at der i Danmark gennem årene er blevet samlet over 40 forskellige bilmærker.

I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet på de danske samlefabrikker. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten.

I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små, ligesom øget frihandel gjorde det urentabelt. Samlefabrikkerne lukkede én efter én i løbet af 1960’erne. Den sidste samlefabrik, General Motors på Nørrebro i København, lukkede i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. 

Det ene af billederne nedenfor viser maskinværkstedet på Triangel ca. 1930. Det andet billede viser GM samlefabrik, hvor karrosseri møder chassis i 1948.
Bilederne er stillet til rådighed af Odsense Stadsarkiv.



Ønsker du at deltage i alle fire foredrag med Slaglosia, så tilmeld dig foredragsrækken Historie - foredragsrække med fire foredrag og få rabat.

Praktisk info

OBS: Medlemsprisen på 85,00 kr. er for medlemmer af Slaglosia - Slagelseegnens Historiske Forening. (www.slaglosia.dk).

Tilmelder du dig via nettet efter kl. 14.00 på foredragsaftenen, bedes du medbringe din tilmeldingsbekræftelse og vise den i døren.
Nummer
231033 - ”Bil- og samle-fabrikker i det 20. århundrede” ved Erich Karsholt
Første mødegang
torsdag den 09.02.23 kl. 19:00 - 21:00
Undervisere
Adresse

Slagelse Bibliotek, Stenstuegade, 4200 Slagelse

Se på kort

Mødegange
1
Pris
Almen
DKK 110,00
Medlem af Slaglosia
DKK 85,00
torsdag den 09.02.23

Kl. 19:00 - 21:00

Erich Karsholt

Stenstuegade, 4200 (Mødelokale 2)

Se på kort