Så længe du går - så går det nok!

Så længe du går - så går det nok!

Sommeren er over os og det giver mulighed for at komme ud i naturen på en helt ny måde. Men hvad er sidegevinsterne ved at komme ud og gå?

10. juni 2019

En gåtur giver masser af frisk luft og lys. Det booster både energien, immunforsvaret og humøret. Hvis du sætter tempo på, er gåturen også med til at træne dit kredsløb, styrke knoglerne, muskler og led. Det kan også forebygge en lang række livsstilssygdomme såsom blodprop i hjertet, kræft og diabetes. Hvis du vil tabe dig, er gåture og vægttab det perfekte makkerpar. 

 6 gode grunde til at komme ud og gå

1. Styrker kredsløbet & hjertet

Du behøver ikke at løbe for at gøre noget godt for hjertet. Når du går rask til, stiger pulsen, blodcirkulationen øges, og blodkarrene holdes elastiske. Derved forbedrer du hjertets og kredsløbets funktion og forebygger hjerte-kar-sygdomme samt forhøjet blodtryk og kolesterol.

2. Regulerer appetitten

Gang får ikke dit blodsukker til at falde drastisk i modsætning til løb og andre former for intensiv motion som f.eks. spinning. Du bliver derfor ikke sulten efter en gåtur på samme måde, som hvis du har trænet hårdt.

3. Styrker knoglerne

Rask gang eller en gåtur i ujævnt terræn styrker knoglerne. De mange små stød, der går op igennem kroppen og knoglerne, når du går, fremmer opbygningen af knoglevævet og gør det stærkere. Det er især godt, når du går ned ad bakke.

4. Afstresser og gør glad

Gang forebygger og afhjælper stress, dårligt humør og depression. Kombinationen af motion, dagslys og frisk luft øger nemlig produktionen af en række forskellige ”feel good-hormoner”, bl.a. endorfin og serotonin, som giver dig en følelse af glæde, indre ro og velbehag.

5. Beskytter mod kræft

Alle former for motion, også gåture, forebygger og nedsætter risikoen for kræft. Det gælder bl.a. kræft i tyktarmen, livmoderen og brysterne. Undersøgelser viser, at ca. 11 % af brystkræfttilfælde kan undgås, hvis vi er mere fysisk aktive.

6. Styrker hjernen

Motion øger blodtilførslen til hjernen og produktionen af hjerneceller, som styrker din indlæring og hukommelse. Du kan udfordre din hjerne ekstra ved at gå ruter, som du ikke kender i forvejen. Når du bryder nogle rutiner, bruger du hjernen mere, og den kvitterer med at danne flere og nye hjerneceller.

Mangler du inspiration til gode ture, så kan du finde nogle gode ruter her:

https://naturstyrelsen.dk/publikationer/vandretursfoldere 

Vi har også fundet denne artikel med gode rute.

 https://www.momondo.dk/discover/artikel/vandreture-i-danmark

Så nu mangler du blot at snøre skoene og komme ud og opleve Danmark

Indkaldelse årsmøde

  • 28. februar 2019 - LOF Nordvestsjælland afholder årsmøde:Onsdag 27-3 2019 klokken 19 Sted: Borren, 4573 HøjbyDagsorden efter vedtægterAlle er velkomne, medl...

Underviser søges

  • 1. april 2019 - Vi mangler dig, der har lyst til at lære fra dig

Foreningskurser

  • 23. juni 2019 - Kan I samle mindst 12 frivillige som har uddannelsesønsker som fx teambuilding, forebyggelse af idrætskader, bestyrelseskursus, ledelseskurser, førstehjælpskursus osv., så kan I få hjælp til både at få gennemført disse kurser – og til at få disse finansieret.