Foredrag om store operaer fra 2. halvdel af 1800-tallet

 

Det er i den periode man finder operaer med psykologisk set meget spændende handlinger og ofte med anvendelse af et meget stort orkester og undertiden også stort kor. Der bliver lejlighed til at stifte bekendtskab med 5 dybt originale operaer der i stil spænder fra høj- og senromantik til impressionisme. Udover deres musiks store kvalitet har de også det til fælles at alle librettoerne har en usædvanlig høj kvalitet, selvom de er meget forskellige i karakter. Der vil være fokus på forskelle og ligheder i operaernes musikdramatiske virkemidler så som syngemåder, opbygning og nationale kendetegn. Der bliver også lejlighed til at høre om operaernes type, tradition og komponisternes brug af operaorkestret og hvordan de har vægtet forholdet mellem tekst og musik. Sammen med handlingsfortællingerne vil der være musikeksempler fra de bedste indspilninger og en vejledning i at lytte til dem.

 

26/9 Faust (Gounod) Et væddemål mellem Gud og djævlen om hvem der kan få Fausts sjæl indleder Goethes berømte skuespil om den aldrende og videbegærlige Johann Faust, som vil kende meningen med livet og vide om der er et liv efter døden.

Da Faust ikke mener at Gud kan give ham svarene indgår han en pagt med djævlen om at genopleve ungdommen og kærligheden mod at hans sjæl skal tilhøre djævlen efter døden. Men derved er væddemålet ikke afgjort. Gounods opera fokuserer på kærlighedsforholdet mellem Faust og Marguerite, men også sammenstødene mellem de to verdener, som Gud og djævlen repræsenterer, er formidlet gennem spektakulære optrin og medrivende arier.

 

10/10 Boris Godunov (Mussorgskij) Her er der tale om et af de mest storslåede og originale russiske operaer hvis egenart og musikalske udtrykskraft er en kilde til stadig fascination. Handlingen er baseret på en autentisk historie fra starten af 1600-tallet som yderligere er dramatiseret af Alexander Pushkin i 1825. Den angår zar Boris’ opstigning, storhed og fald med stolthed, magtkampe, religion, samvittighedskvaler, en anelse humor foruden folkets stemme i nogle vældige koroptrin.

 

31/10 La Gioconda (Ponchielli) Victor Hugo har skabt det intense, flotte, men også uhyggelige drama der foregår i 1600-tallets Venedig med dens lagune og berømte

kanaler. Der er tyranni, begær, stikkeri og magtmisbrug, men også stor, ægte kærlighed der byder at ofre sig for den elskede. Musikken veksler mellem at være dyster, smuk og flot, og er mesterlig orkestreret. Den elegante og sødmefyldte Timernes Dans dækker f.eks. over et satanisk forehavende. Handlingen er en anelse kompliceret, men er båret oppe af en fornem libretto af multitalentet Arrigo Boito.

 

14/11 Andrea Chenier (Giordano) Det er den flottest orkestrerede italienske opera fra slutningen af 1800-tallet. Handlingen tager sit udgangspunkt i det terrorregime der fulgte efter den franske revolution i 1789, der ‘æder sine egne børn’. Magtsyge, politik, ideologi og ikke mindst kærlighed og jalousi spiller store roller i denne autentiske historie i et miljø der fra historiebøgerne er så velkendt.

 

28/11 Pelleas og Melisande (Debussy) Det er den musikalske impressionismes hovedværk, komponeret fra 1893-95, der ikke mindst er berømt for de mange fine orkestermellemspil i klanglige pastelfarver og raffinerede stemningsskift. Handlingen er baseret på Maurice Maeterlincks fornemme skuespil som med symbolisme og mysticisme beskriver den forbudte kærlighed mellem Pelleas og hans brors kone Melisande som et billede på det stærke og uafvendelige i livet. Stykket var efterfølgende var med til at sikre ham nobelprisen i litteratur.

Nummer
192094 - Foredrag om store operaer fra 2. halvdel af 1800-tallet
Første mødegang
torsdag den 26.09.19 kl. 15:00 - 17:00
Undervisere
Adresse

Klasseværelset, Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 Kalundborg

Se på kort

Mødegange
5
Almen
DKK 695,00
torsdag den 26.09.19

Kl. 15:00 - 17:00

Med Bjørn Steding-Jessen

Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 (Klasseværelset)

Se på kort

torsdag den 10.10.19

Kl. 15:00 - 17:00

Med Bjørn Steding-Jessen

Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 (Klasseværelset)

Se på kort

torsdag den 31.10.19

Kl. 15:00 - 17:00

Med Bjørn Steding-Jessen

Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 (Klasseværelset)

Se på kort

torsdag den 14.11.19

Kl. 15:00 - 17:00

Med Bjørn Steding-Jessen

Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 (Klasseværelset)

Se på kort

torsdag den 28.11.19

Kl. 15:00 - 17:00

Med Bjørn Steding-Jessen

Elmegade 11A (Kvickly-torvet), 4400 (Klasseværelset)

Se på kort

Du har 2 hold i kurven

Kurven er tom