Natur & Suppe

Det er givende at indtage naturens atmosfære med alle sanser.

Indtag naturen med alle sanser
Rent evolutionært er det kun 5 sekunder siden, vi rykkede ind i byerne og fik en smartphone i hånden. Så biologisk set er naturen det velkendte miljø, hvor vi føler os trygge. Derfor reagerer vores hjerne og krop så positivt på at se træer og vand, høre fuglene synge og indsnuse naturens dufte. Det er noget, de fleste kan genkende, og som kan få os til at slappe af.

Skovbad - en ældgammel japansk tradition
Forskningen tyder nemlig på, at ophold i skoven f.eks. kan sænke blodtrykket, nedbringe stress, styrke immunforsvaret, gavne hjerte-kar-systemet og stofskiftet, få blodsukkeret til at falde, forbedre koncentration og hukommelse, lette depression, øge smertetærsklen, give bedre søvn og mere energi.
Når vi taler om skovbad, er der typisk tale om ophold eller ture på et par timer eller mere, hvor der er tid til at give sig hen til skoven. Du kan dog godt tage af sted, selvom du kun har en halv time. Hver gang du er i naturen, får noget frisk luft og har mulighed for at rense hovedet, kommer det dig til gode.
Luften i skoven indeholder et stof kaldet phytoncider, som bliver udskilt fra træer og planter. Det er antimikrobielle organiske forbindelser, som man mener, kan have en gavnlig effekt på immunforsvaret.

Sådan tager du bad i skoven
Sæt god tid af.
Følg dine instinkter. Gå langsomt og uden mål. Det er lige meget, om du kommer nogen vegne.
Væk dine sanser. Indånd skovens forskellige dufte.
Læg dig i skovbunden, mærk træernes bark med hænderne og dyp tæerne i et vandløb.
Lyt til vinden og fuglene. Iagttag skovens forskellige farvenuancer og lyset mellem træerne.
Prøv om du kan føle dig et med naturen.
Kilde: samvirke.dk