Vær aktiv sammen med andre og lev længere

Motion er sundt. Faktisk er det så sundt at bevæge sig, at man lever længere - uanset om man er rask eller lider af en kronisk sygdom.

De fleste af os ved, at motion er en god ting. Vægttab, øget fysisk velvære og et højere mentalt overskud er nogle af de gevinster, man kan opnå ved at dyrke motion. Bente Klarlunds forskning viser, at motion er med til at holde os i live i længere tid. Det skyldes, at motion har en positiv effekt på hjerte-karsygdomme, sænker blodtrykket og normaliserer kolesteroltallet. Derfor kan motion være med til at forebygge alvorlige sygdomme som diabetes, kræft og hjertesygdomme.

Godt for humøret
Bente Klarlund er overlæge og professor ved Rigshospitalet i København. Hun understreger, at noget af det gode ved motion er, at effekten kan mærkes med det samme - både på den fysiske og på den mentale sundhed.

- Man får mere energi i dagligdagen. Motion er humørstabiliserende, blandt andet fordi man får en følelse af, at man bliver belønnet. Det skyldes, at motion sætter gang i flere stoffer i hjernen så som serotonin, dopamin og novodopamin. Det er de samme hormoner, som man stimulerer, når man får antidepressiv medicin, siger hun. Alle mennesker har brug for følelsen af at blive belønnet.
- Hvis man kan få sine behov stillet ved at gøre noget, der opbygger kroppen, vil det gavne én. Hjernen vil være mindre hooked på at få et fix fra for eksempel alkohol. Motion er også angstdæmpende og stressdæmpende, så alt i alt får man bedre livskvalitet af at dyrke motion, siger Bente Klarlund.

Hun anbefaler derfor, at man dyrker 30 minutters moderat aktivitet om dagen, så som at cykle og gå, og at man to gange om ugen får pulsen højere op.

Jo mere utrænet man er, jo større forbedring vil man opleve af træning. Så fem til ti minutter om dagen kan godt gøre en forskel, hvis man ikke er vant til at dyrke motion. Det kan nok til at bryde en dårlig cirkel, så man vil opleve, at man langsomt kan mere og mere, siger hun.

Venskab på recept
Selvom vi ved, at motion giver et længere og bedre liv, kan de være svært at fastholde de gode intentioner. Derfor er det træningsfællesskab og det sociale netværk, man bliver en del af på LOF’s bevægelseshold gøre en stor forskel.

- Et socialt netværk betyder meget for den generelle sundhedstilstand, fordi mennesker er sociale væsner. Det betyder meget, at man har nogen at gå en tur med, også uden for træningen. Hvis man som læge kunne skrive venskab på recept, så skulle man gøre det. En anden vigtig ting er, at man får feedback fra en underviser. Mange skal bare have hjælp til at komme i gang, og så kommer motivationen i det øjeblik, man er kommet ind i en god rytme, siger Bente Klarlund.  

I LOF bliver du en del af et støttende fællesskab. Vi glæder vi os til at tage i mod dig. Find din lokale LOF-afdeling her og se, hvilke tilbud vi har i dit lokalområde.